Varen in de Mekongdelta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Langevelt - WaarBenJij.nu Varen in de Mekongdelta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Els Langevelt - WaarBenJij.nu

Varen in de Mekongdelta

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Januari 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,
We zitten nu in een stadje vlak voor Cambodja. Gisteren werden we om 7.00 uur opgehaald. Deze keer waren ze op tijd ( naar de Cu Chi tunnels waren ze ons vergeten met de bus en werden we met taxi gebracht met een gids die vol vuur de geschiedenis vertelde van "oncle Ho" ). Rond 11.00 uur zijn we gaan varen tot na zonsondergang. De rivier is vol bedrijvigheid. Heel veel vissersboten en natuurlijk veel typische vietnamese kleine roeibootjes met vaak man en vrouw en hoed! De huisjes op palen die er heel armoedig uitzien. De mensen zijn hier ook echt wel arm. Maar ook de rotzooi die ze hier maken, soms zijn het gewoon kleine vuilnisbelten langs of onder de huizen. Er is ook veel industrie langs het water, veel hout, scheepswerfjes, zandbaggers en zelfs Maurice de Wijs met zijn bunkercentrum. De zijtakken van de rivier zijn natuurlijk het mooist. We hebben daar eerst een bedrijfje bezocht waar ze snoep van cocos maken, rijstwijn en gepofte rijst. Ze poffen de rijst in een hele grote wok waarin ze rivier zand met wat cocosolie bakken totdat het zand zwart ziet en gloeiend is, dan gooien ze er een emmer rijst in en na een paar seconden....... pats, pats, pats en ineens ziet het zwarte zand helemaal wit van de gepofte rijst. Even zeven en smullen maar. Nog een laagje suiker erom en je hebt de bij ons welbekende manna! De snoepjes smaakten heerlijk maar ook de rijstwijn. Drie borrels hebben we op, gewone, bananenwijn en slangenwijn en echt, de laatste was het lekkerst! Tijdens de lunch zat er een piton van 7 jaar in een kooi, echt een kanjer! Die mochten we om onze nek doen maar we moesten hem met vier man sterk vasthouden zo zwaar was hij. En wanneer je dan zijn spieren voelt wanneer hij zich beweegt dan snap je wel dat hij zomaar iemand kan wurgen. O, en we hebben ook nog een optreden gehad in een tempeltje van drie oude mannen met Vietnamese instrumenten, was ook erg leuk, alleen moeten ze dat denk ik heel vaak doen zo aan hun gezichten te zien. Ze straalde nou niet echt enthousiasme uit. Vanmorgen zijn we ook weer vroeg op pad gegaan voor de floating market. Dat was ook heel appart en helemaal niet zoals we verwacht hadden. Het was eigenlijk een groothandel in groente en fruit. Grotere boten met het aanbod en de kleinere bootjes die het kochten voor de verkoop op de wal. Het waren er wel heel veel! Onze gids kocht ananassen, ze werden meteen schoon gemaakt en in vieren gedeeld. We zijn trouwens deze twee dagen volgepropt met fruit. Zowat alle soorten die er nu zijn hebben we geproefd en niet zomaar een, van sommigen wel drie dus we zitten nu boordenvol vitaminen! Er was ook een soort appel die wij nog niet kende. Cockie vond het net een zoete oester, ik vond hem heerlijk. Nu zitten we dus in Chau Doc en hier zijn, voor de verandering, zowat geen auto's maar wel weer meer fietsen tussen de brommers door. Voor het eerst hebben we niet zo lekker gegeten, Cockie had zo maar weinig van zijn chicken wings afgeknabbeld maar daar hadden ze ons al voor gewaarschuwd. Morgen gaan we naar Cambodja en sluiten we Vietnam af. We hebben hier genoten van alles, de vriendelijke mensen, het eten, de mooie dingen tja en natuurlijk ook de wat minder leuke dingen bijv. de armoede en vooral in Saigon, oudere mensen die gehandicapt zijn door de oorlog. We zijn heel benieuwd wat ons morgen weer te wachten staat want dat is iedere keer weer een verrassing!
Groetjes Els en Cockie

P/s Sorry voor de fouten van het vorige verslag, dat was een midden in de nacht verslag! Doeiii

• 03 Januari 2012 - 19:12

Linda:

leuk met die fotos erbij!
    nog de beste wensen!!
    groetjes

• 03 Januari 2012 - 19:24

De Eikelenboompjes:

Gaaf, lekker, mooi, etc etc. Fijn om te lezen dat jullie blijven genieten.

En nu op naar het Angor Watt complex.

Fijn dat je veel schrijft. Zo mis ik je niet heel erg. Vaak is het net of je het mij persoonlijk vertelt.

Liefs van mij en kees.

• 03 Januari 2012 - 20:57

Bea:

Allereerst de beste wensen voor 2012. Nou voor jullie zijn die al begonnen. Els wat kun jij toch leuke reisverslagen maken, leuk dat er foto"s bij zitten dan krijg je nog een betere indruk, Gr
    Bea Leen

• 04 Januari 2012 - 04:17

Onze Jos:

nog ff en dan mogen jullie uitrusten in ons stulpje, ik hoop dat jullie ook in Cambodja nog een paar fijne dagen hebben en niet te veel ellende zien. probeer nog te skypen
    wanna en Joske.

• 04 Januari 2012 - 18:18

Glenny:

hoi lieve mensen het lijkt wel een documentaire. Geweldig lijkt het mij(zonder fohn en make-up) Ik proef bijna het fruit hier. Ik volg jullie.
    x glenny

• 04 Januari 2012 - 21:21

Rinia:

Allereerst een heel goed 2012 vanuit Nootdorp.
    wat een prachtig verhaal weer Els. Jullie ervaren deze reis zoals wij 2 jaar geleden. Het is alsof ik het zelf weer beleef. Geweldig! Ben daarom ook een beetje jaloers op jullie maar gun het je natuurlijk wel. Ben benieuwd naar je ervaringen in Cambodja. Daar ben ik nog niet geweest.
    groet,

• 05 Januari 2012 - 09:55

Rene Bekkers:

Vanuit een erg regenachtig Waalre , alsnog de allerbeste wensen en gezondheid voor jullie samen. De reisverslagen zien er goed uit, ik ben nog steeds een beetje jaloers. We moeten nadat jullie terug zijn eens bijpraten over jullie reis en de (waarschijnlijk) vele foto's bekijken. Jammer genoeg hebben Rinie en ik niet zo veel tijd om 2 maanden te reizen, dus wil ik gaarne jullie ervaringen wat we dan moet skippen. Veel plezier nog samen geniet ervan en ............ Cockie niet te veel eten. (ik weet hoe lekker het kan zijn)